>

Friday, December 3, 2010

Tragedi ulat...

Di satu kawasan perumahan ni terjadi satu tragedi. Ada sorang brader kaki mabuk ni. Gua ingat dia ni rumah takde, ataupun ada rumah tapi bini tak bagi masuk. Biasa malam-malam gua nampak dia mabuk sorang-sorang, mengeluarkan kata-kata kesat kepada sesiapa sahaja yang lalu kat depan dia. Bertahun-tahun jugak la dia macam tu. Lately gua tak nampak dah dia.

Mana dia pergi?

So I found out that dia ni dah mati. Mengikut cerita dia selalu pass-out kat mana-mana bila terlebih mabuk. Tido merata. kadang-kadang tu depan laman rumah orang pun dia bantai tido. Kemudian pada suatu hari orang jumpa dia kat dalam semak. Dah mati. Baru lagi mati.

Tapi yang anehnya pada mayat dia ada ulat-ulat sebesar ibu jari mengeriuk keluar dari perut dia. Ulat apajaddah tu masih belum dapat dikenalpasti. Aku dengat orang hospital tak nak kecoh mengenai perkara ni. Ulat tersebut adalah larva sejenis lalat/ulat yang sungguh rare. Ia mempunyai gigi depan yang tajam, tidak mempunyai rahang dan makan dengan cara mengemut. Ia selalunya bertelur di tempat yang lembab dan hangat. Larva lalat ini biasanya lebih agresif dari berengga biasa. Lalat jenis ini biasanya aktif di waktu malam.

Dalam kes ini kaki mabuk tu tertidur dan tak sedar lalat tersebut telah bertelur di tepi bibir dia. Larva yang menetas terus masuk ke dalam mulut, dan memakan seluruh isi kandungan badan kaki mabuk ini. Bila masa untuk bertukar menjadi serangga, larva ini harus eat their way out, thus keluar ikut perut. Rasionalnya keluar ikut perut ini adalah kerana itu bahagian yang paling mudah untuk ditembusi berbanding bahagian dada yang dilindungi tulang rusuk. Mereka tidak menebuk satu lubang yang besar sebaliknya akan menebuk lubang masing-masing. Pada kes kaki mabuk ni, banyak lubang-lubang kecil sebesar satu inci yang berada berhampiran antara satu sama lain. Dinding lubang-lubang ini kemerah-merahan akibat darah yang terkeluar.

Perut mangsa tidak menjadi kempis meskipun isinya telah dimakan habis oleh larva ini. mereka yang menemui mayat kaki mabuk ini mendapati seluruh rongga tubuh mangsa yang kosong itu telah diisi oleh larva ini. Cumanya mereka hanya tinggal di bawah kulit untuk melindungi diri mereka dari anasir luar. In short, mereka menjadikan tubuh kaki mabuk ni sebagai pelindung bagi larva itu sendiri sebelum bertukar menjadi serangga.

Dalam kes-kes biasa, mungkin seekor dua dari larva ini ada di dalam badan manusia biasa. Tapi biasanya ia akan mati sebelum sempat menjadi serangga . Kita tidak menyedari bilakah lalat ini akan bertelur pada badan kita kerana ia bertelur pada waktu malam. Dan kadang kala ada antara kita yang tidur ternganga. Dan sapa nak sedar kalau tengah tido ada lalat hinggap kat tepi lubang hidung?

Sebab tu gua tido kelubung selimut seratus peratus.

No comments:

Post a Comment